Het logo en huisstijl ontwikkelen begint met luisteren. interesse tonen in de klant, zijn doelgroep en de producten en diensten . Denken over hoe iets er uit moet zien start met Luisteren.

het logo en huisstijl bij Ambasco in Haarlem

Elk bedrijf heeft een logo en huisstijl. Het is het beeldmerk waar klanten de organisatie in een oogopslag aan kunnen herkennen. Bestaat een logo alleen uit tekst dan noemen we een woordmerk. Gebruik je een symbool dan heb je het over een beeldmerk. Over het algemeen worden beide gecombineerd gebruikt. De kracht van een beeldmerk is dat deze makkelijker blijft hangen, mensen herkennen het sneller. Denk bijvoorbeeld aan de swoosh van Nike. Met andere woorden is een goed logo eigenlijk van levensbelang voor een bedrijf.

Waar moet je aan denken als je een logo ontwikkelt?

Belangrijk om je te realiseren is dat het logo de identiteit van de organisatie verbeeld. Zodra je met Ambasco in zee gaat gaan we samen een proces door om de kernwaarden te identificeren. Deze kernwaarden vertalen we grafisch en hiermee vormen uiteindelijk de basis voor je volledige huisstijl. De huisstijl is eigenlijk een verzamelnaam voor het complete plaatje dat je als bedrijf wil uitstralen. Het gevoel dat het teweeg brengt is van belang. Wat wilt u bereiken? Een sportschool wil wellicht een dynamisch, actief gevoel bereiken terwijl een dokter wil dat iemand zich op zijn gemak voelt.

Voor ons als grafisch ontwerpers is het belangrijk dat we het bedrijf en de doelgroep goed begrijpen. De eerste stap die daarom ook zullen zetten is praten en kijken. We willen voelen hoe het bedrijf werkt en we willen weten waar jullie voor staan.

Uiteindelijk draait het bij de huisstijl om herkenbaarheid. Het gebruik van een beeldmerk, specifieke vormen, lettertype, kleuren en ook foto’s zorgen ervoor dat uw doelgroep uw uitingen herkent. Het consistent toepassen van deze uitingen zorgen ervoor dat het merk steeds sterker wordt. Mensen zullen in één oogopslag gaan zien dat een uiting bij uw organisatie vandaan komt.

 Waar kunt u op rekenen?

  • Een uniek logo op maat!
  • Meerdere conceptvoorstellen
  • Korte lijnen. Direct contact met de vormgever.
  • Volledig gebruiksrecht van het ontwerp.

Refresh van een bestaand logo

Je hebt al een logo en je gebruikt dit intensief. Toch komt er vaak een moment dat je denkt. Hmmm, wordt het niet eens tijd voor een update? Ambasco is hier erg sterk in. Het traject voor het aanpassen van een bestaand logo verschilt niet heel erg van het maken van een volledig nieuw logo. Ook in dit geval willen we de diepte in. We willen weten wat de organisatie drijft. Soms adviseren we een volledig nieuw logo. Soms toevoeging van een beeldmerk, soms een andere letter, kleuren, etc.. We gaan stap voor stap op weg naar een nieuw fris ontwerp van het bestaande logo en zorgen ervoor dat mensen nog steeds de organisatie herkennen. Het DNA van de organisatie blijft in het logo. Kortom, Ambasco is in staat om met behoud van karakter uw logo een opfrisbeurt te geven.

Onderstaand een voorbeeld van een restyle van het logo van ChildsLife. De klant wilde niet te ver gaan en wilde dat het logo herkenbaar blijft. Maar wel dusdanig dat het fris en modern is.

De volgende stap: de ontwikkeling van de huisstijl

Bij de ontwikkeling van het logo denk je ook na over bv de juiste kleuren voor het bedrijf. Kleuren hebben een bepaalde emotie. Vervolgens wordt de stijl doorgetrokken naar briefpapier, visitekaartjes, powerpoint slides, website, buitenreclame en soms ook bedrijfskleding. De huisstijl gaat echter nog verder. Feitelijk is elk contact dat een organisatie met de buitenwereld heeft onderdeel van de huisstijl.

Na de ontwikkeling van de basis van het logo en de huisstijl gaan we samen met de organisatie een stap verder en kijken we naar de brochures, buitenreclame, verpakking, eventuele bedrijfskleding, autobestickering, beurspresentaties, posters, enzovoort.

Het gevolg van een krachtige huisstijl

Het consistent doorvoeren van de huisstijl in alle contacten van de organisatie met zowel de buitenwereld als de interne medewerker zorgt voor een enorme herkenbaarheid en duidelijkheid. Voor de medewerkers wordt makkelijk omdat het voor hen altijd duidelijk is hoe ze iets moeten presenteren. Hoe sluiten ze af in een e-mail, hoe ziet een powerpoint er uit. De boodschap is consequent. Een positieve uitstraling zorgt er ook voor de mensen de organisatie als een positief ‘wezen’ gaan zien. Iets waar mensen bij willen horen. Zowel om te werken als om klant te worden.

De naam en merkenrecht

Al ruim 20 jaar ontwikkelen we huisstijlen van bedrijven, sportverenigingen, musea, NGO’s en zelfstandigen. Altijd met enorm veel plezier. Je werkt namelijk met de passie van de mensen achter de organisaties. Bij de ontwikkeling van logo en huisstijl spelen vaak ook \ zaken als merkenrecht een rol. Behalve de naam kan je bv ook het door ons ontwikkelde symbool registreren zodat je je merk beschermt. Denk ook na over de bescherming van je bedrijfsnaam. Wij hebben bijvoorbeeld onze naam beschermd via het Benelux Merkenbureau onder nummer 1347501. Kijk eens op die site. Je kan er allerlei interessante informatie over het beschermen van je naam, merk of beeldmerk vinden. Een concurrent kan dus niet zomaar een reclamebureau starten met een naam die op die  van ons lijkt.

Voor je registreert is het ook belangrijk dat je je domeinnaam kiest. Een goede naam zonder dat er een bijbehorend domein is is niks waard. Online is immers de eerste plaats waar je klanten zullen zoeken.

Zullen wij helpen om tot dit mooie resultaat te komen? Wil je weten hoe we werken? Kijk dan eens op onze Over Ambasco pagina. Maar je mag natuurlijk ook altijd direct contact met ons opnemen via onderstaand formulier of via 023 202 5384. 

 

 

Contactformulier Ambasco