Cognitieve verschillen en E-Learning

Één op de vier mensen loopt niet op de gebaande paden en kijkt anders naar vraagstukken dan de andere 3. Dat biedt enorme kansen. Zowel voor werkgevers als voor de overdracht van kennis. Door je e-learning zo in te richten dat dit voor ieder toegankelijk is, wordt je cursusinhoud interessanter, attractiever en makkelijker te onthouden. In dit artikel gaan we in op de cognitieve verschillen en tonen we een video van een interview tussen de CEO van TheLearning Lab met de Neuro Programma manager van Orange in Frankrijk.

E-Learning wordt beter voor iedereen als je rekening houdt met cognitieve verschillen.

Veel E-Learning cursussen worden op dezelfde manier opgezet. Vrij traditioneel. Tekst met intro en uitleg, beelden, video en vervolgens toetsen met een aantal vragen. Soms worden er spelletjes (gamification) aan toegevoegd om het wat leuker te maken.

Maar wat nou als je dyslectisch bent en je moet je eerst door een flinke tekst heen worstelen voor je tot de essentie van de training komt? Of wat nou als je concentratieproblemen hebt doordat er veel in je hoofd gebeurt?

1 op de 4 mensen helpt je anders te denken

Wist je dat 1 op de 4 mensen anders zijn, anders denken, dan de ‘andere 3’. Dit wordt vaak gezien als een gebrek waar je wat aan kunt doen, maar dat is vreemd. Eigenlijk is het voor bedrijven een kans om met mensen te werken die anders denken. Die buiten de traditionele paden lopen omdat ze dat prettiger vinden of die buiten deze paden lopen, gewoon omdat ze daar lopen. Elon Musk is een genie. Toch? Betrokken bij de oprichting van PayPal, oprichter van SpaceX, Tesla, Hyperloop, noem maar op. Maar Elon Musk is ‘anders’. Hij denkt anders en hij leert anders. Zo zijn er nog veel meer mensen. Diverse bedrijven in Silicon Valley zoeken tegenwoordig specifiek naar mensen die asperger hebben omdat die mensen uniek zijn en vaak specifieke kwaliteiten hebben waar softwarebedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

We zijn al jaren een groot fan van Omdenken. Omdenken, laat je elke keer weer zien dat je anders naar een vraag of gewoonte kunt kijken. Ze hebben ook een geweldig boek geschreven over die mensen die anders zijn: Ik ben oké, jij bent een sukkel.

Maak gebruik van een variatie aan technieken in je E-Learningcursussen

In het opzetten van e-learningcursussen kan je voordeel doen door je cursus toegankelijk te maken voor mensen die anders zijn. Mensen met dyslectie hebben wellicht veel aan podcasts en video. Andere mensen lezen liever, mensen met een bepaalde vorm van autisme zijn wellicht veel meer gebaat bij video. Mensen met concentratieproblemen hebben wellicht een voordeel bij meer gamification. Spelend leren. Door je kennisoverdracht in elearning zo in te zetten dat het voor iedereen werkt zal je veel meer bereiken, ook voor mensen die dit niet nodig hebben. Je denkt namelijk veel meer na over wat je hoe over wil brengen en het biedt iedere cursist de mogelijkheid op verschillende manieren kennis op te nemen.

Een interessant gesprek over Neuro en E-learning

Ambasco is partner van TheLearning LAB en ons doel is om digitaal en hybride leren gericht op het bedrijfsleven gebruik te laten maken van alle mogelijkheden die er zijn en weg te blijven bij de traditionele manier van leren zoals we dat op school deden waar de focus lag op een positief testresultaat aan het eind van het schooljaar. Voor een werknemer is een positief testresultaat niet belangrijk, waar het om gaat is dat de kennis overgebracht wordt en dat gedrag verandert.

Bij TheLearning LAB maken we gebruik van alle kennis die er is en proberen we te leren van alles wat we zien om zo een betere dienst neer te zetten. In ons LAB proberen we veel uit en delen we dit met onze klanten. Zo is Pascal Willoughby.Petit, de CEO van TheLearning LAB in Geneve nauw betrokken bij een Neuro Programma van de telco Orange in Frankrijk.

In onderstaande video praat Pascal met Mélodie Ardouin, de programmamanager van het Neuro Programma bij Orange. Doel van dit programma is het bedrijf meer bewust te maken van de talenten van cognitieve verschillen in mensen. Pascal en Mélodie laten zien wat voor kansen deze cognitieve verschillen voor e-learningspecialisten bieden.

Linkedin
Instagram
Facebook