Logo ontwerp met een verborgen boodschap

Een logo ontwerpen. Simpel toch? Aannemer, even dakje op naam en huppakee daar is je logo. Niet dus. Een effectief ontworpen logo is een bijzonder complexe klus. Het beeldmerk dient vaak meerdere doelen. Behalve dat het moet opvallen wil je ook een een onbewuste boodschap mee geven. Kleuren spelen een belangrijke rol. Het beeldmerk moet overeind blijven in elk formaat waarop het gebruikt wordt. Goede ontwerpers hebben talent voor dit speciale ambacht. En laten die talenten nou toevallig ook bij Ambasco werken.

Gelukkig lopen er nog veel meer grafisch talenten rond. Logo Ontwerpers die in staat zijn een boodschap in een logo te verbergen. We hebben er een paar verzameld. Logo’s die geweldig zijn. Die inspireren en die laten zien dat je met een ‘eenvoudig’ beeldmerk vertelt wat je bent, wie je bent en wat je wil zijn.

Onderstaand een mooi lijstje met logo ontwerpen die inspireren!

Airbnb

Het logo van Airbnb is een samengesteld logo van 4 verschillende symbolen. Het eerste symbool is een hoofd. Dat vertegenwoordigd de mens. De tweede is het locatiepictogram. Bekend uit bv google maps. Het derde is symbool is een hart om de liefde te vertegenwoordigen. De laatste is de A van Airbnb.

Amazon, logo ontwerp van A tot Z met een glimlach

Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit de VS. Inmiddels ook steeds bekender in Nederland. Het logo bevat een paar mooie symbolen. Ten eerste benadrukken ze de A en de Z. Oftewel, we hebben alles van A tot Z. Door een pijl van A tot Z toe te voegen benadrukken ze dit. Door de pijl half rond met een open punt te plaatsen ontstaat er een glimlach. Geweldig gevonden. Winkelen met een glimlach in een winkel die alles heeft.

FedEx, de pijl die de richting aangeeft

Het logo ontwerp van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is.  Er wordt geweldig gebruik gemaakt van zogenaamde ‘negatieve ruimte.  De witruimte tussen de letter ‘E’ en ‘x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.

Adidas, de bergen die iedere atleet moet overwinnen

Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het beeldmerk van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.

Hyundai, twee personen schudden elkaar de hand

Een mooi merk dat steeds bekender wordt. Een logo ontwerp dat eenvoudig lijkt. Gewoon een cursief geschreven H. Nee, dus niet. Hier is echt over nagedacht. Het logo staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. Door de figuren strak vorm te geven ontstaat de letter H. Ideaal natuurlijk als de naam met een H begint. Met de handshake symboliseren ze de band met de klant en uiteraard een tevreden koopovereenkomst.

Sony, VAIO Het analoge en digitale signaal komen samen

Sony heeft een tijd een apart merk gevoerd, VAIO. Het bestaat inmiddels niet meer. Maar het logo ontwerp was een huzarenstukje. De meeste mensen zien het niet maar het was een integratie van een analoog signaal en een digitaal binair getal. Deze combinatie stond voor de vooruitstrevende techniek van de VAIO productlijn.

Cisco, de magnetische golven en de Golden Gate

Cisco is een groot Amerikaans bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in netwerkapparatuur. De streepjes van Cisco stellen magnetische golven voor en komen overeen met de steunpilaren van de Golden Gate brug. De naam Cisco is natuurlijk afgeleid van de plaats waar het bedrijf ooit is opgericht.

Toyota, één beeld, alle letters

Het Toyotalogo met de 3 ovalen is in 1989 ontwikkeld. Officieel staan de binnenste twee elipsen voor de band tussen merk en klant. De buitenste ovaal verbeeld dat het bedrijf wereldwijd actief is. Als je goed kijkt, zijn ook alle letters van de naam in het symbool verborgen.  Creatief gevonden samenstelling van letters. Je moet er even je best voor doen, maar het klopt wel. Mooi logo ontwerp!

Sun, de naam in het logo zonder S

Het bedrijf bestaat niet meer, maar het logo is het vermelden waard. Een waar optisch hoogstandje. Hoe je ook naar het beeld kijkt, de naam is van elke hoek die je kijkt te lezen. De naam begint met de S, maar de letter S is niet in het logo opgenomen. Dit logo ontwerp vinden we echt heel mooi. Geweldig gevonden.

Soundcloud, kwaliteit gesymboliseerd

In het logo van Soundcloud gaan audiogolven over in een oranje wolk. De wolk staat voor de cloud, oftewel online dienst. De verticale strepen symboliseren audiogolven, maar vanuit de psychologie weten we ook dat verticale strepen onbewust, hoge kwaliteit, vertegenwoordigt.

Wat kan Ambasco voor je betekenen?

Onze ontwerpers maken al meer dan 25 jaar logo’s! Een volledige huisstijl ontwikkelen we samen met jou. We visualiseren wat jij in je hoofd hebt. Een refresh van je logo nodig? We zorgen er voor dat je weer helemaal up to date bent en toch nog steeds dezelfde….

Wil je ook zo’n inspirerend logo? Kijk dan eens wat Ambasco voor je kan betekenen!

Linkedin
Instagram
Facebook